Procedura de funcționare și termenul de implementare ale sistemului RO e-Sigiliu
22.01.2024
La începutul lunii ianuarie, Autoritatea Vamală Română (AVR) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a fost oficializat actul normativ care stabilește ce transporturi rutiere de bunuri pot fi monitorizate cu sigilii inteligente și detaliază cum se derulează efectiv operațiunile de acest fel, ordinul comun AVR-ANAF putând fi consultat aici; procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri poate fi consultată aici.
Spre deosebire de e-Transport, în cazul sistemului e-Sigiliu nu este stabilită o listă precisă a bunurilor riscante vizate, specificându-se că acestea sunt „bunuri stabilite în urma analizei de risc ca fiind din categoria celor cu risc vamal/fiscal ridicat”.
Pentru realizarea efectivă a monitorizării, sunt folosite sigilii inteligente - dispozitive care înregistrează și transmit informații de stare și poziție către sistemul e-Sigiliu, în vederea urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor (folosite independent/alături de sigiliile aplicate de autoritatea vamală/fiscală).
Informațiile ce urmează a fi introduse în aplicația informatică, asociate cu e-Sigiliul aplicat, sunt următoarele: numărul de înmatriculare al mijlocului de transport, felul bunurilor - încadrare tarifară, cantitate, valoare, destinație, rută, operatori economici implicați, date de identificare ale șoferului.
Este obligatorie permiterea montării sigiliilor inteligente, șoferii fiind obligați să semneze angajamentele de plată (prin care transportatorii rutieri își asumă că achită contravaloarea sigiliilor inteligente deteriorate sau dispărute) și să asigure integritatea sigiliilor inteligente aplicate. Când un transport ajunge la destinație / punct de trecere a frontierei, autoritățile verifică integritatea compartimentului de marfă sigilat, opresc funcționarea sigiliului inteligent din aplicația informatică de monitorizare și îl demontează de pe vehicul.
După apariția Ordinului mai sus amintit, în cadrul unui eveniment ce a avut loc la mijlocul lunii ianuarie, Claudiu Ardeleanu, director general al Autorității Vamale Române a declarat că sistemul RO e-Sigiliu va fi implementat cel mai devreme peste 6 luni pentru că este o întreagă procedură de achiziție care trebuie îndeplinită: „RO e-Sigiliu a apărut dintr-o necesitate de combatere a evaziunii fiscale (...) El va fi implementat cel mai devreme peste 6 luni pentru că este o întreagă procedură de achiziţie care trebuie îndeplinită. El va fi utilizat în comun de către Vama Română, colegii mei de la Control, şi ANAF, prin colegii de la Antifraudă. Presupune aplicarea unui sigiliu electronic pe mijloacele de transport la intrarea în ţară şi ulterior el va fi scos de pe mijlocul de transport. Este o declaraţie pe care o dă şoferul pentru că presupune o garanţie ca să nu pierdem aceste sigilii. Dar aşa cum vă spuneam nu se va aplica pe orice transport. Numai pe transporturile care sunt considerate de risc. De altfel ar fi şi imposibil pentru că nu avem capacitatea administrativă să folosim pentru toate transporturile aşa ceva”.
Acțiunile ce trebuie întreprinse și care determină amânarea de cel puțin 6 luni a punerii în funcțiuni e sistemului e-Sigiliu, au fost amintite și de către Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș: trebuie achiziționate 2.000 de sigilii inteligente și trebuie dezvoltate aplicațiile informatice necesare pentru localizarea prin GPS a mijloacelor de transport și notificarea în timp real asupra evenimentelor. Totodată, mai este necesară achiziționarea a 65 de autospeciale și a 70 de autoturisme echipate cu aparatură specifică, pentru asigurea funcționării non stop a sistemului e-Sigiliu.